Mijn compositiestukken

dakconstructie woonwagen 2

.

“Het is droog! Kom, we gaan plakken!” Dick zet zijn mok op tafel en volgt me, naar de bouwplaats, die achter mijn woonwagen ligt. Over het natte gras lopen we langs de nieuwe wagen, nu bedekt met doorzichtig zeil. Het zeil is wat ingezakt, er liggen plassen op. De vloer van de wagen ligt er al in, glanzend in de lak. Ik buig me voorover om de lange lat er onder vandaan te trekken, die ik de “lengtelat” heb genoemd. Er zijn al een heel aantal uitgezaagde stukjes op bevestigd, heel ritmisch, van diverse vormen. Als je het zo ziet lijkt het wel het binnenwerk van een enorme piano. Compositiestukken heb ik ze genoemd, omdat ze uit diverse onderdelen bestaan. Ze zullen de wand met de essenhouten dakbogen verbinden.

20-7-15 BLoemenro Wagenbouw 051

Het is een heel precies karweitje. Juist omdat alles er samenkomt moet het op de millimeter kloppen, anders past het niet.
Dick helpt me om de lange lat op de werkbank te leggen. De ene kant ligt op het platgelegde tuinhekje, dat ik als werkblad gebruik, de andere kant op de melkbus. Op de melkbus liggen twee grote stenen om het hoogteverschil te overbruggen.
Terwijl Dick de lat vastzet met twee lijmklemmen, loop ik naar de groene bouwkeet, die onder de lindeboom staat. De deur klemt een beetje. Maar dat is alleen als het zo vochtig is, als vandaag. Ik loop langs de cirkelzaag naar de achterwand van de kleine keet. Ik bewonder de grote verzameling essenhouten stokken, die keurig klaarliggen op de bovenste plank. Die zijn voor de dakbogen. Eronder liggen de spanten, die vorm zullen geven aan de wand van de wagen. Straks, als alles klaar is, zullen we het in een paar dagen tijd allemaal in elkaar zetten. Wat een gebeurtenis zal dat zijn!
Op de onderste plank staat een zwart veilingkistje. Dat moet ik hebben. Erin zitten verschillende onderdelen, die ik in de afgelopen tijd keurig heb uitgezaagd. Het is allemaal voor de compositiestukken, die we op de klaargelegde lengtelat gaan plakken, met superlijm.
Vandaag gaan we verder met monteren, met zijn tweeën. Fijn dat Dick er nu bij is, het werkt een stuk makkelijker en het is veel gezelliger. Dick kijkt me aan.
“Of zullen we eerst een filmpje maken, voor je verhaaltje?” vraagt hij. Dick houdt van filmpjes maken.
“Laten we dat doen,” knik ik instemmend.” Er is nog maar één bouwfilmpje, het is de hoogste tijd voor een vervolg.”
Het lukt allemaal net. Als het filmpje klaar is begint het weer te regenen. Gauw ruimen we alles op en duiken weer de wagen in. Elke dag loopt anders dan ik dacht.

.

.

.

dakconstruktie woonwagen

.

20-7-15 BLoemenro Wagenbouw 049

.Klik op het plaatje voor groot formaat

Advertenties

9 thoughts on “Mijn compositiestukken

    1. Hoi Leon,
      EPDM heb ik al. Van Aquagard.nl. EPDM lijm heb ik gekocht bij Jongeneel in Tilburg. Wat bedoel je met de goot, waar het water uitkomt? Of hoe de EPDM in de goot geplakt wordt? Het laatste kun je zien op de onderste tekening in mijn verhaal.

      Betreft het eerste. Het regenwater voer ik af via een dikke slang, die ik in mijn watervoorraad onder de wagen laat uitlopen. Dat is een vat met een deksel dat op de grond staat. Als ik rijd, haal ik hem binnen. Ik kan er bij via een luik in de vloer. Het is dus eigenlijk een soort put in huis. Ik wil geen pomp, want dan kan ik niet zien hoeveel ik nog in voorraad heb. Bovendien moet je een pomp onderhouden en daar houd ik niet van.

      1. hee, dank voor je antwoord. op welke criteria heb je de lijm uitgekozen (groofy lijm/kit?). is het enigszins eco? dus jouw goot heeft aan de kopse kanten van het dak een eh.. sluitplank tegen de dakrand en dan een gat waar de slang doorheen zit? zoiets?

        ik ben hard bezig met een tiny house en nog volop aan het zoeken hoe dingen af te werken en zo… zie foto!

      2. Ik zie geen foto.. Maar misschien moet ik even vanaf mijn laptop kijken straks. EPDM plakt alleen met EPDM lijm. Bij Jongeneel hadden ze kitspuiten en dat werkte prima. EPDM , kunstrubber, is milieuvriendelijker dan echt rubber.
        Uiteinde van mijn goot is maar klein. Goot is drie centimeter dus ik denk dat ik wel een slang vind die erom heen past. Voor een grotere goot lijkt jouw idee me een mooie oplossing.

      3. heb je overwogen om wit epdm te gebruiken? zo ja, wat gaf de doorslag voor zwart?

  1. Ik heb het ook tussen het hout van de bodem en het staal van het onderstel geplakt, Dit omdat het staal condens aantrekt en het hout daarvan gaat rotten. De EPDM is daar dus een beschermlaag. Op die plek vond ik wit niet mooi.

    Verder vind ik het prettig dat het dak zwart is omdat het lekker warm is in de winter. In de zomer doe ik er Outdoor Sunproof doek overheen gemaakt van Olefin vezels, dat lijkt op canvas maar is veel lichter en de kleur blijft goed. Kleur oranje want dat past mooi bij de rest van mijn ontwerp, en weerkaatst de zon vast best goed.

  2. Nee, dit is niet die dikke, die je in huizen op zo’n rode rol hebt hangen, dit is een dunne platte van zo’n zeven centimeter breed. Het is de slang die de brandweer gebruikt. Hij is meterslang en je kan hem heel plat en klein oprollen, veel handiger dan een gewone tuinslang.
    Mijn nieuwe wagen heeft 11,5 kuub inhoud en is geïsoleerd met 8 cm dikke Doschawol, schapenwol isolatie. Ik heb een lekker klein kacheltje gevonden uit het Zweedse leger afkomstig, nog helemaal nieuw. Grote opening, kunnen ook dikkere stukken hout in. Gewicht is 25 kilo. Kachelpijp erbij en ook passende dakdoorvoer. Gekocht bij Contrystore Epe, een Outdoorzaak. Ik denk dat ik niet veel hoef te stoken in zo’n klein geïsoleerd holletje.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s